Payson

Köpvillkor och Viktig information

 

 


1. Köp
Vid beställning träffas avtal om köp först när P&M Johanssons (pmimport.se) bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas senast 24 timmar efter att beställning mottagits av P&M Johanssons (pmimport.se). Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. P&M Johanssons (pmimport.se) har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos P&M Johanssons (pmimport.se) måste du ha fyllt 18 år. Vi förbehåller oss rätten att annullera ordrar från personer som uppgivit felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar. P&M Johanssons (pmimport.se) friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i sortimentet förekommande produkter och tjänster samt för slutförsäljning.

Vi kan leverera varor till andra länder, använd kontakta oss för frågor om frakt och leveranstid.



2. Pris
I priserna ingår moms med 25% för beställningar inom EU, för att se fraktpriset gå till kassan. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som P&M Johanssons (pmimport.se) inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade inköpspriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. Frakt
För att se fraktpriset för en produkt lägger du den i kundvagnen och går till kassan. Frakten är beroende av vikt och betalningssätt. Vi skickar din leverans med Posten.

Fraktpriser:

Frakt med postens varubrev 40kr

Frakt med postens paket 65kr

Postförskottsavgift 85kr

Frakt utomlands: Kontakta oss för aktuellt pris.

4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

Betalning med Payson

Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB och Nordea.

Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.

Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. 

Läs mer om Payson här: www.payson.se

Om PaysonFaktura

Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB.
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 19kr.

För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Postförskott

Vi skickar varan och du betalar den på ditt utlämmningsställe. Fakturan som medföljer ska ej betalas.

Swish

Du betalar i förskott till vårat swishnummer, varorna skickas när vi registrerat betalning.

 

5. Leveranser
Beställningar mottagna före kl. 16.00 på måndag till torsdag kommer att behandlas samma dag, för leverans inom 2-3 arbetsdagar. Beställningar mottagna på fredagar, lördagar och söndagar kommer att behandlas påföljande vardag.

I de fall en vara måste beställas från leverantör kan leveranstiden vara upp till fyra veckor. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan, och då upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager. Paketen levereras av Posten och hämtas på utlämmningsställe.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser drar ut på tiden. Du har som kund alltid rätt att häva köpet utan kostnad vid leveransförsening.

7. Transportrisken
Om varan skadas eller kommer bort under transporten är P&M Johanssons (pmimport.se) betalningsansvarig. Du måste dock meddela vår kundservice inom 14 dagar. Om varan skadas eller kommer bort då du returnerar den är du betalningsansvarig.
Får vi tillbaka paket som inte lösts ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig för samtliga kostnader som uppstår i samband med en sådan retur. Betalning skall ske mot faktura inom 14 dagar från fakturadatum. 

8. Skadade varor
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade. Är varan skadan eller felaktig kontakta oss så snart som möjligt.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar, förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får dock ej vara använd förutom detta.

Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta P&M Johanssons (pmimport.se), förslagsvis via "Kontakta oss" för erhållande av ett Retur-nummer. Returfrakten bekostas av konsumenten. För att åberopa sin ångerrätt ska kunden kontakta P&M Johanssons (pmimport.se) för att erhålla ett Retur-nummer och returadress.

Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Kontakta oss vid frågetecken.

 

10. Reklamationer

Vid samtliga fall då en vara returneras till P&M Johanssons (pmimport.se) skall kunden först ha erhållit ett Retur-nummer. Returförsändelsen skall sedan tydligt märkas med detta Retur-nummer. Kunden bör skriva erhållet Retur-nummer på paketlappen så att originalförpackningen ej skadas. Defekta produkter som returernas till P&M Johanssons (pmimport.se) bör behandlas som om de vore felfria. Det är vid alla typer av returer ytterst viktigt att produkten förpackas på ett sådant sätt att den ej riskerar att skadas. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

För privatkonsument gäller konsumentköplagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende. Hos P&M Johanssons (pmimport.se) har privatkonsument rätt att få en förbetald paketlapp skickad till sig. I de fall returärendet ej är giltigt och kund har fått en förbetald paketlapp skickad till sig, debiteras fraktkostnad tur och retur.

I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas utgår en avgift om 200kr + frakt tur och retur. Försändelser som saknar Retur-nummer ansvaras ej för. P&M Johanssons (pmimport.se) förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig vara i de fall identisk vara ej finns tillgänglig. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.



Fel vid leverans

Vi garanterar att de varor du beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad vara ska du kontakta kundservice så snart som möjligt. Vi tar emot felanmälan och sänder dig ett Retur-nummer och förfrankerad returetikett. Skicka tillbaka varan i det skick den mottogs, åtföljd av en skade- eller felanmälan, så får du en felfri, rätt vara.

Fel under garantitiden

Vi garanterar att de varor du beställt är fria från tillverkningsfel under den garantiperiod som gäller för din produkt, från leveransdatum.


11. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker snarast möjligt från att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock alltid inom 30 dagar.



12. Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Vi kan använda dem för att skicka reklam angående vår egen butik eller någon av de butiker som ingår i vårt företag. Du som kund har dock alltid rätt att avböja dig sådana utskick och borttagning ur vår databas om du så önskar.

Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice.

Samtycke för registrering av personlig data.
När du lägger en beställning hos P&M Johanssons AB, behöver du ange personuppgifter såsom: person- eller organisationsnummer, namn, adress, e-postadress och telefonnummer. I samband med genomförandet av köpet godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullfölja vårt avtal med dig.
Kommer uppgifter att delas med tredje part?
Dina uppgifter kommer att delas med Visma Spcs enligt vårt leverantörsavtal. Vi har tecknat biträdesavtal med dem. Dina personuppgifter kommer bara att lämnas ut till tredjepart när valt betalsätt kräver att vi ska skicka dessa uppgifter vidare. Inga personuppgifter säljs vidare till tredjepart. 
Vilka uppgifter sparas och hur länge sparas de? Vi kommer att spara nödvändig data så länge som vi är skyldiga att spara informationen enligt bokföringslagen. För att skydda dig mot bedrägerier kommer även IP-adressen att sparas. 
Rätten att få tillgång till mina uppgifter Du har enligt GDPR rätten att få ta del av den information som vi har registrerat. Du har också rätten att begära att informationen ska korrigeras. Kontakta oss via markus@pmimport.se eller 0723688082, så hjälper vi dig. 
Hantering av personuppgifter Om du anser att vi på något sätt inte uppfyller kraven på hur personuppgifter hanteras, kan du kontakta Datainspektionen.

13. Force Majeur


Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför P&M Johanssons (pmimport.se) kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att P&M Johanssons (pmimport.se) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.



14. Övrigt

Dessa köpvillkor är tillämpliga där svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för P&M Johanssons (pmimport.se).


Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm.
http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/